tervislik

Kas taimne toit on tervislik? Millest see koosneb?

Toitumisnõustaja Britta Talumaa annab nõu taimse toidu ja tervise kohta: Kas taimne toit on tervislik? Millest see koosneb?

Jah, taimne toitumine võib olla igati tervislik ja täisväärtuslik.

Taimse toitumise puhul on kas suur enamus või kõik toidud taimset päritolu. See tähendab, et toidulaud koosneb teraviljadest, kaunviljadest, puu- ja köögiviljadest ning pähklitest ja seemnetest. Mitmed toitumisnõustajaid ja dietolooge koondavad organisatsioonid kinnitavad, et hästi kavandatud taimne toitumine on tervislik igas eluetapis. Ka Maailma Terviseorganisatsioon soovitab kõigile peamiselt taimedel põhinevat toitumist. 

Tervisliku toitumise üheks alustalaks on mitmekülgsus. See tähendab, et toidulaud võiks võimaluste kohaselt olla värviline, sisaldada palju erinevaid vähetöödeldud terviktoitusid—täisteravilju, värskeid köögivilju, ube, marju jne—ja hõlmata kodus kokkamist ning koos söömist. Sellise toitumise üheks suureks plussiks see, et nii ei pea üksikasjalikult muretsema paljude toitainete nagu liigse suhkru, soola ja küllastunud rasvhapete või väheste kiudainete pärast, et nende kogused tervislikku vahemikku paika loksuksid. Üldteadmised toitumisest ning toidugruppidest on täiesti piisav, et süüa tervislikult. Samas, täiesti taimse toitumise puhul peab kindlasti silmas pidama B12-vitamiini. Seda on oluline juurde võtta kas toidulisandi või rikastatud toitude kaudu. 

Tervislik toitumine tähendab ka jätkusuutlikkust ning see on iga inimese jaoks erinev. Toitumine ei pea olema ideaalne ega peaks kunagi tekitama liigset stressi. Tervislikul toidulaual leidub seega ka töödeldud toitusid—hummust, õlisid, taimseid piimasid ja kotlete, valmistoitusid jne—ja aeg-ajalt ka toitusid, mille peamine roll on meelelahutus ja nauding. On täiesti okei süüa taimseid mugavustoitusid, mis “imiteerivad” loomseid tooteid, mis panevad end peamiselt segatoidulises kultuuris “normaalsena” tundma või mida on huvitav proovida ja teistega jagada.

Lisalugemiseks:

Maailma Terviseorganisatsiooni infoleht tervisliku toitumine kohta: https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet

Artikkel, milles kirjutan sellest, kuidas taimne toitumine mõjutab mikrobioomi, mis omakorda mõjutab tervist: https://brittatalumaa.com/blog/scfa