raud

Kas taimsest toidust saab keha piisavalt rauda?

Toitumisnõustaja Britta Talumaa annab nõu taimse toitumise ja tervise kohta: Kas taimsest toidust saab keha piisavalt rauda?

Jah, taimse toitumisega saab piisavalt rauda.

On palju suurepäraseid taimseid rauaallikaid, milles on oluliselt rohkem rauda kui meile teada-tuntud punases lihas—läätsed, täistera pasta, kõrvits ja kõrvitsaseemned, kookospiim, kinoa, kuivatatud virsikud. Lisaks on head rauaallikad täisteraleib, tahini, tofu, tomatipasta, oad, kaerahelbed, pruun riis, tumerohelised lehtviljad.

Keha reguleerib oma rauavarusid peamiselt omastamise kaudu—kui rauavarud on madalad, suureneb raua omastamine toidust, kui varud on kõrged, väheneb omastamine. Taimses ja loomses toidus esineb rauda erinevas vormis—taimses mitteheemne raud, loomses lisaks ka heemne raud—ja nende erinevus seisnebki nende omastatavuses. Loomse ehk heemse raua omastatavus on kõrgem, kuid samas on taimne mitteheemne raud tundlikum keha rauavarusid reguleerivatele signaalidele. See on igati positiivne, sest raua puhul kehtib eriliselt tõsiasi, et liiga vähe ega ka liiga palju pole hea.

Raua omastamisele aitab kaasa C-vitamiin ja on hea tava selle rikkaid toitusid iga eine ajal tarbida. Õnneks on seda taimse toitumise puhul lihtne teha—tomatipasta, paprika, lillkapsas, brokkoli, kapsas soolastesse toitudesse ning tsitruselised, marjad, kiivi, kollane melon vahepalana või magusatesse ja värsketesse toitudesse. 

Lisalugemiseks:

Põnev artikkel heemse ja mitteheemse raua erinevuste ning raua seoste kohta paljude levinud haigustega: http://nautil.us/issue/67/reboot/iron-is-the-new-cholesterol